Meny
Boka
Boka Rum DAGSPA BEHANDLING Konferens Biohacking Bord Presentkort Mina sidor

Change language

Are you sure that you want to change language to English?
Yes
No

100 år av kärlek

Hotel Tylösand och kärlek har gått hand i hand i 100 år – och om vi inte visste det innan, så är vi helt övertygade efter att ha läst alla underbara kärlekshistorier från många decennier. Här får vi ta del av några av dem.

Tack alla ni som har bidragit. Hotel Tylösands hjärta klappar för er.

Piloten som blev kärleksbombad

På förmiddagen den 20 juni 1944 nödlandade två amerikanska Liberator-bombplan på det civila flygfältet på söder i Halmstad. De hade deltagit i en stor bombräd över norra Tyskland och attackerade av tyskt jaktflyg på väg tillbaka till England. Totalt tvingades 21 bombplan nödlanda i södra Sverige den dagen - de flesta i Skåne, men två av dem hamnade alltså i Halmstad.

Lite senare möttes Kerstin från Halmstad och den amerikanske piloten Pete Peterson under en danskväll på Hotel Tylösand. Ett år senare gifte de sig på Sperlingsholms gods och Kerstins brudklänning var sydd av tyget i Petes fallskärm.

Kerstin lever fortfarande i USA och hennes klänning hänger i en monter på Garnisonsmuseet här i stan. I april är det dessutom premiär på den ambulerande minimusikalen ”Killen som ramlade ner från himlen” som arrangeras av Hallands Bildningsförbund och berättar om denna fantastiska kärlekshistoria i halländsk orostid.

Martin Odd

Foto Garnisonsmuseet

Kärlek hela vägen från Bettans till bröllop

Jag och min man Sebastian träffades för första gången i Bettans Bar på Hotel Tylösand i augusti 2011. Vi var båda i Tylösand på semester och stötte på varandra av en slump. Vi började prata, höll sedan kontakten efter detta och fortsatte att träffas hemma i Stockholm.

Vi införde därefter en tradition och har sedan 2011 besökt Tylösand varje sommar, men sommaren 2017 blev något extra. Vi åkte ner och skulle fira Sebastians födelsedag genom att äta skaldjur på Bettans och se Magnus Uggla på Solgården. Något som jag dock inte var förberedd på var att han strax innan middagen gick ner på knä ute bland sanddynerna och frågade om jag ville spendera mitt liv med honom.

Eftersom vår historia startade på denna plats var det ingen tvekan om att det även var där vi skulle gifta oss. Så den 1 juni 2019 firade vi vår kärlek ordentligt med både bröllop, bröllopsmiddag och fest på Hotel Tylösand.

Vilka minnen vi samlat på oss hos er. Tylösand och även Hotel Tylösand ligger mycket varmt om våra hjärtan, eftersom flera av våra stora stunder har inträffat just hos er. Tack för den underbara plats ni skapat och ett extra stort tack till Nevena hos er som gjorde vår bröllopsdag till den perfekta dagen.

Josephine och Sebastian Gustafsson Ydén

Skånsk kärlek på Beach Club

På Hotel Tylösands diskotek Beach Club började vår kärlekshistoria den 16 juli 1983. Jag var på semester med mina föräldrar och tillsammans med min bror gick jag ut för att testa Tylösands nattliv.

En ung, snygg kille kom och bjöd upp. Vi dansade och han frågade: "Är du här ofta?" Jag svarade: "Nä, jag kommer från Eslöv". Han kom från Trelleborg och hette Christer. Dagen därpå promenerade vi hand i hand vid Norreport, tog en fika och käkade mjukglass med chokladsås - som jag pinsamt nog spillde på min vita blus.

Sedan var jag tvungen att åka hem, men vi bestämde oss för att ses på Beach Club igen några dagar senare. Efter det brevväxlade vi och träffades så ofta vi kunde. 37 år senare är kärleken still going strong – vi förlovade oss 1984, gifte oss 1985 och har fått tre barn och sex barnbarn.

Vi har återvänt till Tylösand ett antal gånger på våra nostalgitrippar och bl a njutit av fantastiska konserter med Sweet, Slade, Smokie, Nationalteatern och Wilmer X medan solen har gått ner. Vi har vandrat hand i hand längs stranden och blickat ut över det glittrande vattnet.

Möten. Blickar. Kärlek som består och blir djupare och starkare för varje år. För oss betyder Tylösand sommar, käääärlek och Gyllene Tider.

Christel och Christer Magnusson

Från Ryssland till Halmstad

Den första gången jag kom till Hotel Tylösand var jag 17 år. Det var min första resa till Sverige och det kanske låter som ett konstigt val för en rysk flicka att gå till Tylösand i stället för en vanlig turistrutt, men jag var inte en vanlig turist. Jag kom till Sverige med mina vänner för att se Per Gessle på hans turné 2007. Så förstås måste vi absolut komma och se vår favoritmusikers hotell och Roxette/Gyllene Tider-museet i Leif’s Lounge. Då var jag omedelbart förtjust i Tylösand.

Under åren reste jag till Tylösand igen och igen: stannade på hotellet, kopplade av i bästa spa, hade underbara middagar på Tylöhus restaurang, solade på bästa stranden och 2018 gifte jag mig med min kärlek i S:t Olofs kapell, där Christof Jeppsson spelade Gyllene Tiders låtar för oss under ceremonin. När vi försökte hitta en kyrka för vigseln, googlade jag "vackraste kyrkor i Sverige" och den första länken var till Tylösands kapell - det kändes som ödet.

Jag har alltid känt att Tylösand är en perfekt plats för mig, en plats där jag får min styrka. Styrka att drömma. Min största dröm under senaste åren har varit att flytta till Halmstad och ha möjlighet att se solnedgångar på Tylösands strand varje dag. Och när man drömmer och har hopp, ens drömmar blir sant. I maj 2020 flyttar vi till Halmstad. Och jag ser fram emot att ha underbara juni, juli, augusti i min favoritplats på jorden.

Erina Kuznitsynais

”Jag smörjde in henne med sololja”

Sommaren 1980 träffade jag en ung flicka vid namn Annette på anrika Beach Club. Hon var då endast 16 år och arbetade som städerska på Hotel Tylösand under helgerna. Jag kom från Hyltebruk och hade börjat på Kattegattgymnasiet under hösten 1979.

En underbar sommarkväll den 4:e juni hade Annette sin skolavslutning med sin nionde klass på Beach Club. Jag och en kompis begav oss dit för att dansa, och den kvällen träffade Amors pilar mig och Annette med STOR kraft.

Hela sommaren 1980 jobbade Annette som städerska på hotellet och jag jobbade på mitt håll. För pengarna åkte vi på vår första semesterresa tillsammans. Vi är gifta och fortfarande superlyckliga efter snart 40 år som ett par. Tre vuxna barn och fyra barnbarn har vi idag (det femte barnbarnet är på väg).

Hotel Tylösand och stranden nedanför, där jag för första gången lite blygt och tafatt smörjde in Annette med sololja, har varit och är fortfarande en betydelsefull punkt i vår tillvaro. Varje sommar åker vi ut till Tylösand med en picknickkorg och slår oss ner på exakt samma ställe där vi kysstes för första gången. För oss är det viktigt med traditioner, det är ett sätt för oss att minnas sådana underbara händelser.

Hans och Annette Nordén

Det tände till i sanddynerna

För 15 år sedan åkte jag ned till Halmstad för att hälsa på en väninna. Samtidigt hade jag fått kontakt med en man från Halmstad via en dejtingsajt på nätet, vilket inte var så vanligt på den tiden. Vi bestämde att ses på stranden i Tylösand. Han gick från hotellet och jag från Frösakull.

Vi möttes och tillbringade timmar i en grop i dynorna för att slippa vinden och skrattade så vi hade träningsvärk i käkarna. Idag är vi gifta och har alltid ett gott öga till Tylösand. Vi besöker hotellet med jämna mellanrum och i samband med en julfest i år trotsade vi vinden och promenerade till "gropen" där allt började.

Aila Ketola Sörman

”Där sitter kvinnan jag ska gifta mig med”

Sommaren 2010 satt jag i vanlig ordning på Leif’s terrass och njöt av sommarens ljumma vind tillsammans med polarna. Vid bordet bredvid satt en kvinna med sina vänner. Jag visste redan då att hon var kvinnan i mitt liv. Med några öl innanför västen aviserade jag för mina kompisar att här är hon jag ska gifta mig med.

Vi hade mötts några veckor tidigare, då på Roxettes smygpremiär på Leif’s. Hon är ett galet Roxettefan och var svår att inte lägga märke till på konserten. Samma sommar när våra vägar möttes igen på hotellet var det självklart att vi skulle bli ett par. Några år senare blev det precis som jag sagt. Hon blev min fru och givetvis i Tylösand.

I år firar vi tio år tillsammans. Åren har gått och gett oss massor av kärlek och två fantastiska flickor. Bröllop, bröllopsdagar och barndop firas av tradition i Tylösand, så för oss kommer Hotel Tylösand alltid att vara en speciell plats förknippad med kärlek.

Andreas Langenitz

”Jag växte upp på Hotel Tylösand”

Min kärlekshistoria är inte en historia till en person utan till Hotel Tylösand.
Den börjar 1959 då min pappa Ingvar Ottosson fick anställning som chefskonditor. Jag var då tre år och första året bodde vi på själva hotellet i rum 302 och 303 (jag hade eget rum redan då).

Under de följande åren bodde vi i olika personalbostäder som hotellet ägde:
Kajan, nere vid livräddartornet och mitt emellan tennisbanorna vid hotellet.
Jag var hela hotellets charmtroll och kunde vara överallt: i köket, kallskänken, rotundan (där mamma var föreståndare), serveringen och så vidare.

Pappa jobbade fram tills dess att konditoriet lades ner. 1963 flyttade vi till Söndrum, men min bästa kompis Jennie Ahlgren bodde granne med hotellet så jag spenderade alla somrar där. Det var den lyckligaste tiden i mitt liv och det skulle vara underbart att få återse hotellet efter så lång tid.

Catrin Ottosson

”Jag kysste honom på dansgolvet”

Jag och min blivande man var båda anställda på Hotel Tylösand när vi träffades, jag som servitris och han som frukostkock. Jag var 19 år och han var 18. Den 28 juni 2005 var det personalkickoff för alla som jobbade. Vi var ett gäng tjejer som förfestade tillsammans och självklart pratade vi om alla snygga killar som vi jobbade med.

Jag tyckte att Christoffer var det snyggaste jag någonsin sett och mitt mål för kvällen var att hångla med honom, vilket jag såklart lyckades med. Vi stod alla och dansade när våra blickar möttes. Jag gick rakt över dansgolvet, kysste honom och följde även med honom hem den kvällen.

Sen dess har det varit vi. Giftermål, hus och det viktigaste av allt - Charlie som föddes den 3 september 2014.

Hanna Hagselius

Bröllopsminne från 1966

Vilken underbar bröllopsfest den 27 augusti 1966 - i stora matsalen med solnedgång över havet, blomsterbåge över brudparet, 120 festklädda, frack och lång klänning, unga och gamla, släkt och vänner, mingel på gräsmattan, nästan i sanden, tal och sång, musik och dans.

TACK för ett fint minne. Sedan 1947 har jag tillbringat mina somrar i Frösakull och tonårstiden på Beach Club, vilket även mina barn gjort. Numera handlar det mest om goda middagar och spa.

Hurra för en föränderlig 100-åring för alla åldrar och genom alla tider in i framtiden!